19 september 2021
ALGEMEEN
Deze Aston Martin Vantage AMR is echt heel wat meer dan alleen een naam. Want middenin alle 200 exemplaren vinden we – hoera! – een handbak. Die bak debuteert op deze uitvoering, maar zal aanstonds zijn te bestellen op alle Vantages, en Aston verwacht dat 10 tot 20 procent van de kopers ervoor zullen kiezen. Daarom is besloten te opteren voor dezelfde zevenbak, de Graziano, die we al kennen uit de oude V12, de Vantage S.
En dus krijg je een zogeheten dogleg-eerste versnelling – naar je toe, niet van je af, waarna de versnellingen twee tot en met zeven in een H-vorm zitten, zoals de een tot en met de zes in ‘normale’ auto’s. Een hoop technologie moet ervoor zorgen dat ook flipperfans voor de handbak kiezen – druk op een knop bij de pook en je schakelt rev-matching in bij het terugschakelen, waardoor je zult klinken als een ware hiel-en-teenkunstenaar, en als je wilt, kun je dan ook je voet op het gas houden bij opschakelen zonder dat de boel uit elkaar klapt.
De Aston Martin Vantage AMR heeft dezelfde motor als het basismodel: de 4,0-liter twin-turbo V8, en – waar het vermogen 510 pk is gebleven – is het koppel iets geslonken, met 60 Nm tot 625 Nm. Zodoende is de topsnelheid van 320 km/u nu 6 km/u hoger dan op de Vantage met flippers maar kost het 0,4 seconde meer om van nul naar 100 km/u te gaan. Je wordt gecompenseerd doordat de auto 95 kilo lichter is dan de standaardversie (hij weegt nu 1.499 kilo zonder vloeistoffen). 70 kilo daarvan komt voor rekening van de lichtere bak en een mechanisch sperdifferentieel (de automaat doet het met een elektronische versie) en de rest aan z’n standaard koolstof-keramische remmen.
Wat betreft de rest van de Aston Martin Vantage AMR kan iedereen die denkt dat moderne Astons te beschaafd zijn nu zijn of haar hart ophalen. Deze auto doet denken aan de brute Vantages uit de jaren tachtig en negentig. Probeer het zelf, liefst als het regent: het mechanische differentieel voelt veel minder zoet aan dan z’n elektronische tegenhanger, en al bij lage snelheden is hij heel prikkelbaar. Maar wat de een prikkelbaar noemt, vindt de ander waarschijnlijk communicatief.
Op droge wegen is hij standvastiger en biedt meer grip en dan voel je ook dat de AMR lichter is. Hij is de sportievere, meer atletische Vantage, een auto die veel overtuigender is geworden dankzij het gebruik van hardcore onderdelen. In de normale Vantage denk je toch aan de AMG GT, maar gekoppeld aan deze handbak (geen simpel klusje, deze motor is er niet voor gemaakt) denk je nooit meer aan een Mercedes – de AMR is eigenlijk een andere klasse. Die keus is dus gemaakt. In deze auto voel je je echt een onderdeel van de snelheid en de precisie waarmee je rijdt, en dat is de reden waarom je een auto als deze koopt…
Het door ons aangeboden exemplaar is een bijzondere verschijning in het stijlvolle ‘Onyx Black Metallic’ met een ‘Obsidian Black’ interieur en met de juiste opties uitgevoerd zoals carbon interieur en exterieurdelen, keramische remmen, het comfort pack, privacy glas, 20 inch AMR velgen in het Gloss Black, 16-voudig verstelbare sportstoelen, Keyless entry, en het Sports Plus Pack! Door de vorige eigenaar is deze AMR aangeschaft bij Aston Martin Kroymans Hilversum en met veel plezier maar te weinig bereden getuige de lage kilometerstand!
Wij nodigen u graag uit voor een kop koffie of thee en u te laten verassen door de schoonheid en sportiviteit van deze Vantage!
Wij zijn 7 dagen per week telefonisch bereikbaar van 09:00 tot 21:00 op 0348-752499, neem gerust contact met ons op voor meer informatie of het maken van een afspraak.
Zekerheden bij Bernards Exclusives:
-Geen afleverkosten
-RDW erkend
-NAP autopas aangesloten
-Open en eerlijk advies
-Inruil en financiering mogelijk
-Jarenlange ervaring en kennis in het exclusieve segment
DETAILS
UITRUSTING